Přejít na obsah
Domů Články ADHD ADHD dospělých a komunikace 7 – Já jazyk.

ADHD dospělých a komunikace 7 – Já jazyk.

Mgr. Pavel Vacek

Rád bych se v tomto příspěvku pro dospělé s ADHD ještě jednou vrátil k Já jazyku. Popsal jeho varianty nebo spíše příklady jak by mohl Já jazyk vypadat a jak ho používat. Pokud se nad příklady zamyslíte a začleníte je do svého stylu komunikace, mohlo by vám to v komunikaci s druhými výrazně pomoci a nejen lidem trápících úzkost, deprese, závislost nebo ADHD.

Chytit vlak!

Ujel mi vlak, šťastnější je říci Já jsem nestihl vlak, už jen proto, že někomu vlak neujel a my zůstaneme v situaci ami za sebe. Rozčiluje mě nepořádek, je lepší zase s vědomím, že jsem sám za sebe říci Rozčiluje mě když vidím nepořádek. Někdo jiný ve stejné situaci totiž pořádek vidět nemusí, nebo zrovna nyní ho vidět nechce. Štveš lidi, příhodnější proto abych byl opět v situaci sám za sebe je říci Já jsem na Tebe naštvaný. Někoho jiného dotyčný totiž štvát zrovna nemusí. To se nedá vydržet, abych se nedostal do situace, že kolem někdo řekne, že je mu to tak nepřijde a zase zůstal v situaci sám za sebe je vhodnější říci Já to nemohu vydržet. Věřte vyplatí se to.

Dalšími typy pro uplatňování Já jazyka je například, ta konzerva nejde otevřít, ve správném použití Já jazyka bude věta znít, Já tu konzervu nemohu otevřít. Někdo ji totiž otevřít může. Program mě zklamal, pokud chci působit dospěle a zároveň brát i v úvahu ostatní kolem mě, měl bych použít frázi Já jsem zklamaný programem. Nebo třeba Počasí nestojí za nic, protože prší, vycházejme z toho že může být kolem nás nějaký zahrádkář. A ten je s deštěm spokojený. Lepší možností je říci Nemám rád takové počasí. Aby to nebylo jen na nás, naposledy zmiňuji toto. Mělo by se to udělat, ano dobré je říci Já to musím udělat a stejné je to, když chci aby udělal něco někdo jiný. Pokud máte děti znáte jistě situaci, kdy nahlas prohlásíte „měl by se vynést koš!“, v bláhové naději, že to juniorům dojde. Co myslíte?

Potřebujete pomoct?

Objednejte se k jednomu z našich terapeutů.