Přemýšlíte nad tím, jak vybrat vhodné hračky a hry pro dítě s ADHD? Pojďte se s námi podívat, na co se zaměřit při výběru hraček a her pro děti s poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Vždy myslete na to, že by to měly být hračky, které budují sebedůvěru a sebeúctu a podporují silné stránky dítěte.
Přemýšlíte nad tím, jak vybrat vhodné hračky a hry pro dítě s ADHD? Pojďte se s námi podívat, na co se zaměřit při výběru hraček a her pro děti s poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Vždy myslete na to, že by to měly být hračky, které budují sebedůvěru a sebeúctu a podporují silné stránky dítěte.
ADHD je nejčastěji diagnostikovaná duševní porucha u dětí a dospívajících. Často se také označuje jako porucha pozornosti s hyperaktivitou a řadí se mezi neurovývojové poruchy. Projevuje se již v raném dětství, ale nejčastěji se odhalí po nástupu do školy. Podle specialistů jí trpí 3–7 % dětí školního věku. Ve 40–50 % případů přetrvává do dospělosti. Vyskytuje se tedy u 4–5 % dospělých.
ADHD se projevuje nepozorností, hyperaktivitou, impulzivitou. Může způsobovat potíže, které mohou narušit schopnost začlenit se do běžného života doma, ve škole či kdekoliv ve společnosti. Tyto příznaky ovlivňují všechny aspekty života dítěte. Proto je potřeba s takovým dítětem správně pracovat a naslouchat jeho potřebám.
Dětští psychiatři a pedagogové často používají jako léčebný nástroj pro děti s ADHD hračky. Speciální postupy uplatňují i terapeuti, proto je na začátku ideální odborníky navštívit a probrat s nimi jejich postupy. Doma pak můžete využívat hračky a hry ke zlepšení úrovně komunikace se svými dětmi a při řešení konkrétních problémů a cílů chování.
Je třeba si na začátku uvědomit, že děti s poruchou pozornosti a hyperaktivitou mají jiné potřeby a nároky na hračky. Děti s ADHD mají zvýšenou potřebu stimulace a potíže soustředit se na jednu věc po delší dobu. Tyto vlastnosti se mohou projevit rychlou ztrátou zájmu o nové hračky.
Vhodné jsou proto pro ně hračky nebo hry, které jsou fyzicky náročnější a umožňují rychlejší herní tempo. Hračky by měly dokázat dítě zaujmout a zároveň by měly pomáhat k rozvoji schopností a dovedností dítěte.
Využijte silné stránky dítěte
Pokud například víte, že je vaše dítě dobré v počítání, snažte se vybírat takové hry, které budou využívat tyto dovednosti.
Děti s ADHD obecně mají nadbytek energie, kterou potřebují využívat, proto by fyzická aktivita měla být součástí hry a měla by rozvíjet fyzické schopnosti a dovednosti dítěte. Hračky a pomůcky pro pohybové aktivity poskytují odbytiště nahromaděné energie.
Rozvíjejte sebedůvěru a zpětnou vazbu
Každá hra by měla u dítěte rozvíjet sebedůvěru v jeho schopnosti a poskytovat mu bezprostřední zpětnou vazbu. Komplikované a příliš složité hračky a hry mohou působit na děti s ADHD zastrašujícím dojmem. Vybírejte hračky s jasnými funkcemi a pravidly využívání. Vynechte složité stavebnice, které zaberou hodně času a vyžadují trpělivost. Vhodnější je vybrat jednodušší variantu a spolupracovat při sestavování společně s dítětem.
Udržujte pořádek a přehlednost
Dítě s ADHD by mělo mít ve svém pokoji jen několik funkčních a kvalitních hraček. Čím více hraček bude dítě mít, tím rychleji se rozptýlí. Mnoho hraček odpoutává pozornost od samotné hry. Na hracím stole by měla být pouze jedna nebo maximálně dvě hračky. Ostatní hračky a hry je vhodné mít uložené v uzavřené skříni.
Rozvíjejte komunikační schopnosti a dovednosti
Pro děti s ADHD jsou vhodné hračky pro hraní rolí, které pomáhají rozvíjet představivost a komunikační dovednosti. Tyto hry umožňují dětem vyjádřit pocity, které je pro ně obtížné vyjádřit přímo. Využít můžete třeba maňáskové divadlo nebo zvířecí převleky.
Rozvíjejte kreativitu
Lidé s ADHD jsou často inteligentní, přátelští a kreativní lidé. Tento potenciál byste měli u dítěte rozvíjet již od útlého věku. Při výtvarném vyjádření není nic špatně, dítě může využívat výtvarné potřeby jakkoliv. Práce s výtvarným materiálem umožňuje vyjádřit se neverbálním způsobem. Vaším úkolem je pozitivně motivovat a podporovat například uspořádáním výtvarné výstavy.
Nastavte rozumná očekávání
U dětí s ADHD nemůžete čekat, že budou trávit čas při zdlouhavé hře. Úkolem zůstává vytvořit vzájemně ohleduplný vztah mezi dítětem a okolním prostředím a podporovat oboustrannou důvěru.
Než budete pořizovat novou hračku, položte si tyto otázky a budete mít jasněji.
- Působí hračka na více senzorů dítěte? Jaké podněty dítěti přináší? Jak ho to stimuluje?
- Jak snadné nebo složité je si s hračkou začít hrát? Je náročné ji nastavit, připravit? Hračky a hry s kratším časem pro přípravu jsou v tomto případě vhodnější.
- Je hračka určena pro venkovní nebo vnitřní využití? Představuje místo, kde bude hračka používána, nějakou výzvu pro dítě?
- Umožňuje hračka dítěti být úspěšné (budování sebedůvěry)? Přináší vítězství nebo pocit prohry? Kooperativní hry pomáhají rozvíjet sociální schopnosti.
- Je hračka v souladu se současnými trendy, tak aby se necítilo dítě odlišné?
- Podporuje hračka sebe-vyjadřování nebo kreativitu?
- Může být hračka upravena tak, aby vyhovovala vašemu dítěti?
- Je hračka přiměřená věku a schopnostem dítěte? Hračky, které jsou určeny pro starší děti, mohou způsobovat svojí náročností u dítěte frustraci.
- Je hračka schopná odolat intenzivnímu používání bez poškození? Děti s hyperaktivitou si hrají velmi intenzivně.
- Podporuje hra s hračkou interakci s ostatními dětmi?
Potřebujete pomoct?
Objednejte se k jednomu z našich terapeutů.