Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) je neurobehaviorální porucha, která postihuje mnoho dětí po celém světě. Jedná se o komplexní stav, který zahrnuje problémy s pozorností, impulzivitou a hyperaktivitou. Z toho pak plynou problémy ve škole i v osobních vztazích. Všechny tyto problémy se dají však poměrně účinně řešit pomocí léků i terapie.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) je neurobehaviorální porucha, která postihuje mnoho dětí po celém světě. Jedná se o komplexní stav, který zahrnuje problémy s pozorností, impulzivitou a hyperaktivitou. Z toho pak plynou problémy ve škole i v osobních vztazích. Všechny tyto problémy se dají však poměrně účinně řešit pomocí léků i terapie.
Kromě farmakoterapie, kterou nasazuje psychiatr po potvrzení diagnózy, existuje také důležitý nefarmakologický přístup. Jedním z nejúčinnějších nefarmakologických přístupů je psychoterapie. Podívejte se, jak psychoterapie může být pro děti s ADHD prospěšná a jaké strategie se při ní používají.
Porozumění ADHD a jeho projevy
ADHD je vrozená porucha, proto se projevuje už v dětství. Většinou se diagnostikuje po nástupu do školy, kdy se začne výrazněji projevovat. Hlavními příznaky ADHD jsou potíže s udržením pozornosti, časté rozptylování, nedostatek organizace, potíže s plánováním a často se projevuje také hyperaktivitou a impulzivním chováním. S těmito projevy však může velmi významně pomoci psychoterapie zaměřená na různé aspekty ADHD. Pro tyto účely se často využívá kognitivně-behaviorální terapie, kterou vede zkušený terapeut. Velmi často se do této terapie zahrnují i rodiče.
Kognitivně-behaviorální terapie
Kognitivně-behaviorální terapie (KBT) je jednou z nejčastěji používaných forem psychoterapie u dětí s ADHD. KBT pracuje s myšlenkami, emocemi a chováním, pomáhá dítěti rozpoznat a změnit negativní myšlenky, zlepšovat sebedůvěru a řešit problémy. KBT také poskytuje strategii pro plánování, organizaci a sebekontrolu. Důraz je kladen i na rozvoj sociálních dovedností, které jsou pro děti s ADHD důležité při interakci s vrstevníky.
Rodinná terapie
Rodinná terapie může přinést prospěch dětem s ADHD i jejich rodinám. Pomáhá zlepšovat komunikaci v rodině, posilovat rodinné vztahy a podporovat zvládání problémů spojených s ADHD. Rodinná terapie také pomáhá rodičům a sourozencům lépe porozumět ADHD a naučit se s ním efektivněji pracovat. Spolupráce rodiny a terapeuta je klíčová pro dosažení pozitivních výsledků.
Sociální dovednosti a trénink rodičů
Sociální dovednosti mají velký význam pro děti s ADHD, a psychoterapie může pomoci jejich rozvoji. Trénink rodičů je součástí psychoterapie a rodiče se zaměřit na posilování pozitivního chování dítěte, stanovování pravidel a hledání strategií pro efektivní řízení dítěte s ADHD. Rodičovský trénink poskytuje rodičům nástroje a dovednosti potřebné k podpoře a správnému vedení dítěte s ADHD.
Podpora školního prostředí
Spolupráce mezi psychoterapeutem a školou je klíčová při léčbě ADHD. Podpora školního prostředí zahrnuje individuální vzdělávací plán (IEP), který se zaměřuje na specifické potřeby dítěte s ADHD, a které pomáhají dětem s ADHD se lépe uplatnit ve škole. Tato spolupráce poskytuje dítěti potřebnou strukturu, podporu a prostředí pro úspěch ve vzdělávání.
Psychoterapie představuje důležitý nástroj v léčbě ADHD u dětí. Kognitivně-behaviorální terapie, rodinná terapie, trénink sociálních dovedností a spolupráce se školou poskytují dětem s ADHD komplexní podporu. Každá z těchto strategií se zaměřuje na specifické aspekty ADHD a může přinést významné výhody v procesu léčby a zvládání této poruchy.
Je důležité, aby se psychoterapie přizpůsobila individuálním potřebám každého dítěte a jeho rodiny. Pro další informace a odbornou pomoc při ADHD nás neváhejte kontaktovat a domluvit si schůzku s psychologem nebo odborníkem na dětskou psychoterapii.
Potřebujete pomoct?
Objednejte se k jednomu z našich terapeutů.