Co dělat když mému dítěti diagnostikují speciální poruchu učení?
Když vašemu dítěti diagnostikují některou ze specifických poruch učení, čeká vás několik věcí, které je potřeba vyřídit. Abyste se ve zprávě z vyšetření neztratili a zjistili, jak postupovat ve škole, jsou tu naši odborníci. Kromě toho vám pomohou i naučit se komunikovat s dítětem.
Když vašemu dítěti diagnostikují některou ze specifických poruch učení, čeká vás několik věcí, které je potřeba vyřídit. Abyste se ve zprávě z vyšetření neztratili a zjistili, jak postupovat ve škole, jsou tu naši odborníci. Kromě toho vám pomohou i naučit se komunikovat s dítětem.
Pamatujte si, že když vašemu dítěti diagnostikují SPU, není všem dnům konec. Každé dítě má SPU jinak silnou a zasahující různé oblasti. Každé dítě je individualita a nelze vytvořit jeden fungující postup a přístup k výuce pro všechny. Konkrétní druh SPU vašeho dítěte je uvedeno ve zprávě v části „Závěr z vyšetření“. Pravděpodobně tam najdete jednu z následujících diagnóz:
- dyslexie – porucha čtení (technika čtení, porozumění a vyprávění obsahu, důležitější je porozumění čtenému než technika čtení jako taková)
- dysortografie – porucha pravopisu (pravopis musí dítě umět teoreticky, neznalost pravidla neomlouvá!)
- dysgrafie – porucha grafické stránky písma (úprava, čitelnost, tvary písmen)
- dyspraxie – porucha motoriky (neobratnost)
- dyskalkulie – porucha v oblasti matematiky
Uvedeno tam také může být, že během vyšetření byly zjištěny „rysy poruchy“, např. dyslektické rysy, což znamená, že se jedná pouze o částečnou poruchu.
- ADHD (dříve LMD) – porucha koncentrace pozornosti s hyperaktivitou
- ADD – porucha koncentrace pozornosti bez hyperaktivity (v některých zprávách je tím popisována např. i částečná porucha ve smyslu ADHD – takže se může objevit i hyperaktivita, ale přesnější by byl v tomto případě termín „rysy ADHD“)ADHD (dříve LMD) – porucha koncentrace pozornosti s hyperaktivitou
SPU není automatická úleva
V žádném případě se nedá k SPU přistupovat jako k úlevě proti ostatním spolužákům. Dítě má nárok na vyrovnání podmínek ve výuce, v porovnání s ostatními žáky bez SPU. Nemělo by dostávat špatné známky za chyby způsobené poruchou, ale neznamená to, že nesmí dostat pětku z diktátu nebo nesmí propadnout. Učitel upraví zadání s ohledem na SPU, a v případě, že i přesto nebude úkol splněn, může být klasifikace nedostatečná. Pokud neplní nic po celou dobu, může z daného předmětu propadnout – být klasifikován nedostatečně.
Konečné rozhodnutí o hodnocení je na učiteli, PPP pouze doporučuje nejvhodnější přístup ke klasifikaci. Proto je na místě se školou opravdu komunikovat.
Co byste měli vykomunikovat se školou?
Diktáty – dítě musí umět pravidla pravopisu teoreticky (např. odříkat vyjmenovaná slova, vzory podstatných jmen, rozdělení vzorů rodu ženského, mužského, středního, rozdělení životnosti, vědět, kdy se píše „y“ a kdy „i“, pravidla pro psaní s/z, zdůvodnění použití t/d ve slově apod. – dle daného ročníku a dosud probrané látky)
Slohové útvary – dítě musí dodržet zadaný slohový útvar, neměly by mu být počítány pravopisné chyby – ale opět podle zásad uvedených pro psaní diktátů
Narušený grafický projev – netýká se jen psaní ČJ a jazycích, ale i rýsování, kreslení a jiných pracovních činností, dyspraxie se nejvíce projevuje v tělesné výchově
Výuka jazyků – dítě musí umět slovní zásobu, včetně frází, pokud v písemném projevu napíše ve slově chybu, ale slovo je „foneticky“ správné, vyučující by neměl tuto chybu počítat
Výuka matematiky, fyziky, chemie apod. – dítě musí umět učivo, které je založeno na mechanickém zapamatování (početní spoje do 20, násobilkové spoje, ve fyzice musí umět definice, v chemii značky apod.)
Jak pracovat s dítětem s SPU doma
Doma byste měli s dítětem pracovat denně, ale dítě nepřetěžujte, přidejte maximálně 10 minut k běžné době přípravy do školy.
Hodně s dítětem čtěte nahlas a dávejte mu doplňující otázky, když nezná odpověď dohledávejte ji v textu. Domácí úkoly začínejte dělat od nejlehčího, na druhé místo dát úkol nejtěžší, dále pak úkoly ostatní, mezi úkoly je potřeba dělat pauzy, postupně vést dítě k větší samostatnosti.
Odborníci vám dokáží pomoci zvládnout komunikaci s dítětem i se školou, proto je velmi důležité brát terapii při poruchách SPU komplexně. Zásadním krokem je najít si terapeuta, který bude vyhovovat vám i vašemu dítěti. Seznamte se s našimi terapeuty a podívejte se na jejich medailonky. Určitě najdete společnou řeč a speciální poruchu učení zvládnete společně levou zadní.
Potřebujete pomoct?
Objednejte se k jednomu z našich terapeutů.